středa 10. prosince 2008

Úroveň počítačové gramotnosti a čtení v MŠ / Level of IT and reading skills in the Kindergarten

Na začátku projektu byl podle plánu proveden výzkum úrovně počítačové gramotnosti a úrovně čtení v mateřské škole. Byly zjištěny tyto skutečnosti.

Úroveň ICT:
1. 24 dětí má doma počítač. 100%

2. 10 dětí – 6 let zvládne samo jednoduchou obsluhu počítače, zapnout, vypnout
14 dětí – 3,4,5 let ovládá jednoduché úkony na počítači za pomoci rodičů nebo staršího
sourozence. 100%

3. Všechny děti považují počítač jen za zdroj zábavy, možnost hrát různé hry. Ani jedno dítě
si nedovede představit, že se dá pomocí počítače komunikovat, posílat poštu nebo získávat
informace. Neví co je internet a mail. 0%


Úroveň čtení:
Cílem vzdělávání v mateřské škole není naučit děti poznávat písmena nebo dokonce číst, to je dáno vzdělávacím programem základní školy. V mateřské škole se děti pomocí kompetencí připravují na budoucí vstup do školy. Rozvíjí se řeč, zrakové vnímání, upravují se logopedické problémy, rozvojem motoriky se děti připravují na psaní. Přesto mnoho dětí vlastní zvídavostí nebo za pomoci rodičů dokáže poznat písmena, podepsat se nebo číst.

24 dětí pozná alespoň některá velká tiskací písmena.
14 dětí věk 4-6let se umí podepsat.
Z 10 dětí, které půjdou do školy 4 poznají celou abecedu, 2 přečtou jednoduchý nápis, plynule nečte nikdo.


Level of IT and reading skills in the Kindergarten

At the beginning of the project, and following the general programme, a survey has been made do determine the level of IT and reading skills. the following data were collected:

IT skills level:
1. 24 children have a computer at home. 100%
2. 10 children (6 -year -old) are familiar with the basic computer skills: switch on, switch off.
14 children – (3,4,5 year-old) are familiar with basic skills, with the help of an older
brother/sister or adult: 100%
3. All children share the view that the computer is used only for entertainment, in order to play
computer games. None of them can immagine that it can be used also to communicate, send e-
mails and get information.
No information about Internet and mail. 0%

Reading skills.
The purpose of kindergarten education is not to familiarize children with letters, or even to teach them how to read: these skills should be developed at elementary school levels. At the kindergarten, pupils are being prepared for their future at the elementary school. They develop their speech, sensory perception, logopedical problems should be solved, and the development of motorics is aimed to prepare them to write without problems.
Nonetheless, many pupils, thanks to their parents or their own curiosity, are familiarized with letters, can sign or even write.

1. 24 children can distinguish at least certain capital letters
2. 14 children (4-6 years old) can sign
3. Out of 10 pupils who will start their compulsory education next year, 4 are familiarized
with whole alphabet, 2 can read simple signs; none of them can read fluently

Žádné komentáře: