ZÁKLADNÍ ŠKOLA
Škola je otevřená všem dětem, rodičům a veřejnosti. Respektuje žákovu osobnost a podporuje jeho všestranný rozvoj.
Velikost školy a množství žáků ve třídách nám umožňuje pedagogický přístup orientovaný na dítě s využitím prvků ze vzdělávacího programu „Začít spolu“. Vycházíme také ze zásad programu „Škola podporující zdraví“ – pohoda prostředí, zdravé učení, otevřené partnerství.
Velkou péči věnujeme prevenci, vedeme žáky k dodržování etických pravidel. Mezi naše priority patří také výchova enviromentální. Žáci vytváří projekty zaměřené na poznávání přírody, učí se přírodu chránit a rozumět ji. Zúčastňujeme se vzdělávacích akcí v ekologickém centru Sluňákov, připravujeme projektové dny věnované ekologii.
Pravidelně připravujeme pro rodiče i ostatní veřejnost kulturní vystoupení nebo divadla. Klademe proto důraz na kultivovaný jazyk, správnou výslovnost, přednes a dramatizaci textu.
Znalost cizího jazyka a informačních technologií bude nutným základem pro získání dobrých pracovních příležitostí v dospělosti. Do učebního plánu jsme zařadili výuku anglického jazyka již od 1.ročníku a informatiku do 4.ročníku. Práci s počítačem si mohou žáci vybrat již dříve v počítačovém kroužku. Učitelé využívají počítačové programy k výuce a žáci vyhledávají na internetu.
Škola je v obci centrem nejen vzdělávacím, ale i společenským a kulturním. Ve spolupráci s obcí a místními spolky Sokol a Červený kříž pořádáme kulturní vystoupení, divadelní představení a další akce určené pro děti či všem občanům.
Naše škola sídlí ve dvou budovách. Malotřídní základní škola se školní družinou a jídelnou se nachází v prostorné budově z roku 1880 v Kožušanech. Mateřská škola s velkou školní zahradou určenou pro hry dětí sídlí v Tážalech.
I když jsme školou malou a vesnickou, snaží se kolektiv našich pedagogických (5) i provozních (2) pracovníků vytvořit pro děti co nejpříjemnější prostředí rodinného typu, kde se všichni dobře znají a pomáhají si, kde nehrozí šikana a kde všechny děti zažívají radost z učení a jsou hrdé na své úspěchy.
MATEŘSKÁ ŠKOLA
Je nedílnou součástí školy, všichni pracovníci tvoří jeden kolektiv. Zúčastňují se společných porad a vytváří plány aktivit a činností.
Mateřská škola má jedno oddělení. Věkové zařazení dětí je heterogenní. Místnosti sloužící mateřské škole se nachází v prvním poschodí budovy obecního úřadu v části obce Tážaly.
Děti základní školy a mateřské školy se zúčastňují společných akcí a projektů, hrají si spolu, starší děti pomáhají mladším.Předškoláci několikrát za rok navštíví první třídu, seznamují se s prostředím základní školy a učiteli. Žáci základní školy také každoročně pomáhají při organizování zápisu dětí do 1.třídy.
ELEMENTARY SCHOOL
Our school is supposed to be an open institution: we are open to everybody, all the children in the village, their parents and friends. We try to develop our pupils´ skills, we try to support what we find is their best part, yet respecting their personality and their specific needs. As our kids have pointed out, to be a small, village school has its obvious disadvantages, yet some great advantages as well. We try to create a family atmosphere in our school, as we consider that the school should be a supportive institution, one that should help the pupils at the beginning of their life: we really attempt to follow the basic educative program called “Let´s begin together”. Our priorities are ethical and environmental education. We implant a great number of personal project focused on these fields: we would like our pupils to know and to protect our nature, as we are here in such a close contact with it. We participate in many activities in the Environmental centre “Slunakov”, located not far from Olomouc city.
Last, but not least, we also try to live our culture, in all the aspects of the term. You should know that our mother tongue (Czech language) is a very difficult one, because there are huge differences between the written (or erudite) discourse and the oral expression. We thus try to implant the correct pronunciation among our pupils, and we also lead them to express themselves in a correct and more sophisticated form. This is a very specific part of our system, and should be taken into account when speaking about education in the Czech republic: discursive (and overall communicative) competence must undoubtedly be one of our priorities, together with so necessary IT skills (all our pupils can use school´s computer lab, and they start to study IT as a specific subject in the 4th grade). And we must not forget another condition sine qua non of an effective communication in a globalised world: our pupils study English from the first grade of the elementary school.
Žádné komentáře:
Okomentovat